Padasjoki, Asikkala ja Sysmä etsivät yhteistä lukutaitokoordinaattoria Yhteistä lukuvoimaa –hankkeeseen. Haku tehtävään on voimassa 15.10. saakka.
Kolmen päijäthämäläiskunnan Yhteistä lukuvoimaa –hankkeessa laaditaan yhteinen lukutaitostrategia ja kootaan hyviä käytäntöjä pienten kuntien lukutaitotyöhön. Työn arvioitu kesto kokoaikaisena on noin kuusi kuukautta, mutta tehtävää on mahdollista hoitaa myös osa-aikaisesti. Työn on tarkoitus alkaa sopimuksen mukaan tämän syksyn aikana.
– Ideoit ja vaikutat siihen, kuinka kuntien lukutaitoa edistetään ja ylläpidetään. Huolehdit siitä, että kuntien tarpeet ja ideat muuntuvat konkreettisiksi suunnitelmiksi, sanotaan rekryilmoituksessa.
Padasjoen, Asikkalan ja Sysmän yhteishankkeessa strategioiden valmistelu tehdään yhteistyössä kirjastojen, koulujen, nuorisotyön, työllisyyspalvelujen, varhaiskasvatuksen ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Lukutaitostrategioissa tehdään näkyväksi kunnissa jo tehtävä lukutaitotyö ja luodaan yhdessä tavoitteita toiminnan kehittämiseksi.
35 000 euron avustus
Yhteistä lukuvoimaa –hanke toteutuu 2025–2026 opetushallituksen 35 050 euron avustuksella. Hankekuntiin kootaan omat lukutaitoverkostot, ja kuntakohtaisia lukutaitostrategioita suunnitellaan ja kehitetään yhteisvoimin. Verkostoista koottava moniammatillinen ohjausryhmä seuraa hankkeen etenemistä.
Yhteistä lukuvoimaa –hanke on osa OPH:n Kansallista lukutaitostrategiaa 2030, jonka suuntaviivat ovat lukutaitotyön rakenteiden luominen ja vahvistaminen, monilukutaito-osaamisen vahvistaminen ja lukemaan innostaminen sekä lukutaidon monipuolistaminen. Perinteisen lukemisen lisäksi lukutaitotyö painottaa monilukutaitoa kuten tiedonhakutaitoja, kriittistä ajattelua ja digitaalisten tekstien tulkintaa. Lukutaitotyötä tehdään kaikenikäisten parissa.
– Lukutaitotyö ei kohdistu vain lapsiin ja nuoriin, vaan esimerkiksi vauvaperheissä kohderyhmää ovat yhtä lailla vanhemmat, muistuttaa kirjastonjohtaja Eija-Liisa Kasesniemi.
– Padasjoella kohteena ovat yhä useammin ikääntyvät, jotka tarvitsevat apua ja tukea monilukutaitoon eli verkkosisältöjen tulkintaan.
Kirjastonjohtajan mukaan valtuutetuilla on edelleen merkittävä rooli lukutaitopalvelujen puitteiden, kirjaston ja koulujen, turvaamisessa ja kehittämisessä.
– Lukutaitotyöhön liittyy myös aineistojen saavutettavuus, jota Padasjoella parannetaan mm. kotikirjastopalvelulla, e-aineistoilla ja omatoimikirjastolla.
