Olen Sylvi Salonen, tämän kesän ajan kesätoimittajana Padasjoen Sanomissa. Opiskelen kolmatta vuotta biologiaa Jyväskylän yliopistossa. Vaikka tutkiva luonnontiede onkin minulle mieluista, olen huomannut, että myös kirjoittaminen on mukavaa hommaa.
Asun Jyväskylässä, mutta tämän kesän vietän pitkälti Kasiniemessä, josta olen kotoisin. Vapaa-ajalla käyn juoksemassa tai pyörälenkeillä. Kesällä on ihanaa myös uida. Rakkain järvi minulle on Vesijako. Talvisin sen jäällä on hiihdetty ja luisteltu ja kesäisin uitu, soudeltu ja melottu. Myös järven kierros maateitse on oikein mukava reitti pyöräillä.
Luonto ja siellä oleminen on minulle tärkeää. On ollut mukavaa tehdä töitä kotona parvekkeen ovi auki ja kuunnella kultarinnan ja viitakerttusen laulua pihapuissa. Biologian opintojen myötä olen alkanut nähdä ympäröivän maailman eri tavalla, kokonaisuutena, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Myös huoli ympäröivän luonnon tilasta on kasvanut ymmärryksen lisääntymisen myötä. On toisinaan vaikeaa hiljaa hyväksyä päätöksiä ja tekoja, joilla viedään mahdollisuuksia muulta luonnolta ja tulevilta sukupolvilta.
Toivoa saan ihmisistä, jotka pyrkivät tekemään mahdollisimman hyviä valintoja, heistä, jotka oikeasti pohtivat tekojensa seurauksia. Siitä, kun huomaan ihmisten ajattelevan itse, eikä vain sokeasti luottavan siihen, että kaikki jokapäiväisessä informaatiotulvassa vastaantuleva on totta. Toivoa saan myös voidessani itse tehdä jotakin konkreettista, oli se sitten kirjoittamista, lupiinien kitkemistä tai sienten keräämistä.
Kesältä odotan kiinnostavia juttuaiheita, kohtaamisia ihmisten kanssa sekä uimista ja marjojen kypsymistä.

