Potkuhousut takaisin tuotantoon ★

Kuva: kirjoittajan oma lapsi mukavissa potkuhousuissa.

Monet lapset voivat nykyään huonosti. Ennen lasten elämän laatuun kiinnitettiin enemmän huomiota: vauvojen ja pikkulasten vaatteetkin oli suunniteltu lasten hyvinvointia ajatellen. Heidät puettiin pehmeisiin, puuvillaisiin potkuhousuihin, jotka kiinnitettiin olkapäillä olevilla napeilla, niin että vatsanseutua ei kiristetty kuminauha- tai nappisysteemillä. Pikkulapsihan syö kokoon nähden paljon enemmän kuin aikuinen (hänhän kasvaa nopeasti).
Puseroissa ei ollut niskan kohdalla keinokuituisia, lapsen herkkää ihoa ärsyttäviä teräväreunaisia lappuja. Herkälle iholle kiinnityslangatkin ovat niskassa tuskaa aiheuttavia pieninä pätkinäkin.
Potkuhousut olivat nilkoille lämpimät, koska niissä olivat sukat kiinni punteissa. Nykyään näkee surullisen usein, kuinka pikkulasten nilkat pilkottavat paljaina. Lapsi ei ennen päässyt itse ottamaan sukkia pois, mutta hoitajan oli tietenkin huomattava, jos esim. sukkaosat kastuivat. Housut olivat nykyisiä hankalammat hoitajalle pukea.
Suomessa valmistettiin vielä 1990-luvulla potkuhousuja, mutta lastenmuoti on muuttunut halpatuontitavaran tehtyä kotimaisen tuotannon kannattamattomaksi. Lapset ovat kärsineet 1990-luvun lamasta. Entä nyt? Kuka ajattelee lasten parasta? Kuka perustaisi lasten vaatetuotannon?

Taina Ylä-Mattila

Scroll to Top