Viime kesän kyläautokokeilu saa jatkoa, kun yhteiskäyttöautot palaavat kesäksi 2026 Padasjoelle ja Sysmään. Palvelu toteutetaan yhteistyössä kuntien, Omago Oy:n sekä Päijänne-Leaderin Älykkäät toimijat – Viisaat kylät –hankkeen kanssa.

– Viimekesäinen kokeilu herätti paljon kiinnostusta ja sai pääosin positiivista palautetta käyttäjiltä. Erityisesti palvelun helppokäyttöisyys, edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus käyttää autoa ilman omistamista nousivat palautteissa esiin. Myös sähkö- ja hybridiautoihin tutustuminen kiinnosti monia käyttäjiä, sanoo projektivastaava Janne Niemimäki Päijänne-Leader ry:stä.
– Kokeilun aikana autoilla tehtiin yhteensä yli 110 varausta. Käyttö oli erityisen vilkasta Padasjoella, jossa molemmat satama-alueelle sijoitetut sähköautot olivat heinäkuun aikana käytössä lähes päivittäin. Sysmässä Suopellon satamassa käytössä ollut auto tavoitti myös mukavasti käyttäjiä.
Padasjoelle tulee taas kaksi sähköautoa satama-alueelle. Ne tulevat käyttöön 15.6. alkaen ja ovat käytettävissä kahden kuukauden ajan. Sysmään sijoittuu 14.5. yksi hybridiauto, joka on alkukesän käytössä keskustassa Olavin toimintakeskuksen pysäköintialueella. Keskikesällä auto siirtyy Suopellon satamaan palvelemaan erityisesti veneilijöitä ja mökkiläisiä.
Kyläauto on yhteiskäyttöauto, jonka voi varata käyttöön Omago-sovelluksella. Palvelu on tarkoitettu kaikille, niin vakituisille asukkaille, vapaa-ajan‑asukkaille kuin alueella vierailevillekin.
Tavoitteena on helpottaa liikkumista maaseudulla ja tarjota vaihtoehtoja tilanteissa, joissa omaa autoa ei ole käytössä tai julkinen liikenne on vähäistä. Samalla halutaan edistää kestävää liikkumista ja testata yhteiskäyttöautoilun mahdollisuuksia maaseutuympäristössä. Lisäksi tavoitteena on kannustaa käyttäjiä tutustumaan kuntien kyliin, paikallisiin palveluihin, tapahtumiin ja kesäkohteisiin myös kuntakeskusten ulkopuolella.
Viime vuonna Padasjoella tehtiin kokeilun aikana 84 varausta, joiden keskimääräinen matka oli 71 km.
