Koulujen ja uutismedian yhteistä Uutisten viikkoa vietetään 29.1.–2.2. Paikallislehteä on mennyt useammalle luokalle tutkittavaksi, lisäksi yläkoululaiset ovat tehneet yleisönosastokirjoituksia:
Nuorilla liian vähän harrastusmahdollisuuksia
Padasjoella on hyvin harrastusmahdollisuuksia ala-kouluikäisille, jotka voivat käydä monissa eri 4H- kerhoissa, mutta yläkouluikäisille ei ole paljoa urheilullista ohjattua toimintaa eikä monella ole motivaatiota liikkua yksin.
Koska nuorilla ei ole monia ystäviä, joiden kanssa pelata jalkapalloa, koripalloa, sählyä tai jotain muuta, he tylsistyvät omissa huoneissaan kotona. Pahimmassa tapauksessa he toiminnan puutteessa hilluvat kylillä ja joutuvat huonoon seuraan. Nykynuoriso on järkyttävän vetelää. Meidän täytyy tehdä asialle jotain. Minunkin lapsenlapseni ovat laiskoja kuin mitkäkin, istuvat vain huoneissaan ja näpräävät puhelimiaan, mutta lähtevät kuitenkin aina innolla mukaan kaikkiin urheiluaktiviteetteihin, jos on tarpeeksi porukkaa.
Nuorille pitää järjestää liikuntasali ylä- tai alakoululta, vaikka kerran viikossa, ja sinne ohjattua pelailua. Houkuttimeksi voisi laittaa vaikka karkkia tai muuten vain mainostaa niin uuterasti, että porukka lähtee mukaan.
Huolestunut mummo (eli Vivian Nieminen 7. lk)
Kiusaaminen ei ole ok!
Minun mielestäni kiusaaminen on väärin. Et voi ikinä tietää, mitä toinen ihminen käy elämässään juuri silloin läpi tai on käynyt jo pitkään. Jollain voi olla juuri ongelmia kotona eikä tilannetta auta se, että sitä ihmistä aletaan kiusaamaan. Kiusaaminen voi johtaa myös itsetuhoisiin asioihin, varsinkin silloin, jos on kiusattu monta vuotta.
Mielestäni kiusaamiseen pitäisi puuttua enemmän, koska tällä hetkelläkin koulussa on ihan älyttömästi kiusaamista. Jos koet itsesi kiusatuksi, niin kerro jollekin luotettavalle aikuiselle tai ystävälle siitä. Jos et itse uskalla mennä kertomaan esimerkiksi koulukuraattorille, niin pyydä vaikka jotain kaveria tai vanhempaa kertomaan. Jos kasvotusten jutteleminen tuntuu vaikealta, niin netistä löydät paljon viestittelypaikkoja, jossa on ammattilainen juttelemassa kanssasi. Muistakaa hakea kiusaamiseen apua esimerkiksi koulusta tai netistä.
Piitu Niemelä 7. lk
Kiusaaminen on tyhmää!
Kiusaaminen ei ole kivaa, koska se jättää jäljet elämään. Liian monia kiusataan ihan turhista asioista. Kiusaamista on monissa paikoissa. Esimerkiksi koulussa, harrastuksissa ja ihan työpaikoillakin. Kiusaaminen ei ole hyväksyttävää missään muodossa, koska ihan mikä tahansa kiusaaminen voi jättää arvet kiusatun elämään. Kiusaamiseen pitäisi aina puuttua oli se sitten henkistä tai fyysistä kiusaamista. Kiusaamisen voisi saada loppumaan esimerkiksi siten, että jos esimerkiksi koulussa kiusattaisiin, niin kiusaajan kanssa pitäisi keskustella, miksi hän kiusasi ja mistä se johtui, että hän kiusasi. Jos kuitenkin se sama kiusaaja jatkaa kiusaamista, niin hänen kanssaan pitäisi keskustella uudestaan, miksi hän kiusasi. Jos hän vielä jatkaa kiusaamista, niin hänet pitäisi jättää pitkäksi aikaa jälki-istuntoon ja pitää pitkä puhuttelu hänen vanhempiensa kanssa.
Olavi Nieminen, 7. lk
Aikaiset kouluaamut
Onko kouluaamut liian aikaisia?
Mielestäni koulu alkaa liian aikaisin ja sitä pitäisi siirtää edes tunnilla eteenpäin. Varsinkin yläasteella aikaiset kouluaamut ovat tuntuneet vaikeilta. Yläasteen aamuja voisi siirtää, mutta ala-asteen aamut voisivat pysyä samana. Yksi isoimmista ongelmista on se, että kouluaamut alkavat liian aikaisin ja meidän aivomme eivät ole vielä heränneet kunnolla. Ongelmana on myös nuorten myöhästeleminen kouluista, aikaisten aamujen takia. Silloin moni tärkeä asia saattaa jäädä oppimatta. Lyhyet yöunet heikentävät muistia, eikä koulussa opetetut asiat jää yhtä hyvin mieleen kuin kunnolla levänneenä. Jotkut oppilaat asuvat kaukana koulusta ja heidän on herättävä noin kello 6.00 tai aikaisemmin, jotta he ehtivät bussiin tai taksiin. Nuorten arvosanat saattavat myös heikentyä, kun he ovat liian väsyneitä muistaakseen ja kuunnellakseen oppitunneilla.
Sara Hokkanen, 9. lk
Miksi jotkut eivät harrasta mitään liikuntaa
Minun mielestäni kaikkien pitäisi harrastaa jotain niin pysyisi hyvässä kunnossa, koska jos vain makaat, joka päivä kotona, sinä lihot. Jokainen saa päättää itse mitä harrastaa, koska jos joku muu pakottaa sinua, ei siinä ole mitään kivaa. Harrastukset ovat terveellisiä. Jos et heti halua pelata kovaa, niin voit mennä heikompaan joukkueeseen. Jos haluat heti aloittaa pelaamaan kilpailullisesti, on mentävä parempaan joukkueeseen ja on yritettävä aina parhaansa.
Minun mielestäni myös koulussa liikuntatunneilla pitäisi pelata kaikkia urheilulajeja ja kaikkien pitäisi osallistua, koska jos yhtäkkiä huomaa, että laji on todella kivaa,voi alkaa harrastaa sitä. Jos harrastuksesi on vaan talvisin pelattava laji, niin sinun pitää treenata omatoimisesti kotona tai missä vaan voit liikkua. Jos taas olet lajissa huono ja haluaisit olla paremmassa joukkueessa, sinun pitää tehdä omalla ajalla paljon töitä ja lopettaa makaaminen ja karkin syönti.
Nici 7. lk
Nuorten kunto kaipaa kohennusta!
Oletko huomannut, että kuntosi on huono? Voisiko se johtua siitä, että Padasjoella on niin huonot harrastusmahdollisuudet. Mielestäni Padasjoki kaipaisi lisää urheilu- ja harrastusmahdollisuuksia.
Viime syksynä saimme kuulla, että todella monta prosenttia Move-testien tuloksista oli huolestuttavia. Nykyään on myös hyvin yleistä, että kun koululaiset pääsevät koteihin, he ottavat kännykän ja viettävät loppu päivän sen äärellä. Harrastukset ovat tärkeitä. Ei tarvitse viettää koko päivää omassa huoneessa homehtumassa.
Jos Padasjoelle tulisi lisää urheilumahdollisuuksia, nuoret ja koululaiset liikkuisivat paljon enemmän. Jos ei muuten voi harrastusmahdollisuuksia mitenkään lisätä, niin voisiko edes aikuiset järjestää jotain toimintaa kouluikäisille? Eikö välitunneillekin voisi järjestää jonkinnäköistä liikuntaa. Monet vain seisovat ja ehkä juttelevat tai katsovat puhelinta. Jokainen nuori voi myös itse kohottaa kuntoaan. Lähde lenkille, pelaa kaverien kanssa pihapelejä, jalkapalloa, jääkiekkoa.
Meeri Taipale 7. lk
Miksi läksyjä tulee liikaa?
Mielestäni läksyjä tulee liikaa ja jos läksyt ovat tosi vaikeita, ne voi viedä todella paljon vapaa-ajasta pois, ja sen takia läksyt ovat jopa vähän haitallisia. Läksyt voi olla myös todella turhia. Jos oppitunnilla on käsitelty asiat, niin ei niitä tarvitse enää opiskella vapaa-ajalla.
Läksyt ovat voivat olla myös hyödyksi mutta enemmän ne ovat haitallisia. Mielestäni läksyjä voisi antaa niitä tarvitseville, eikä heille, jotka jo osaavat asian. Ratkaisuni olisi hyvä mielestäni, koska jotkut voivat tarvita ja jotkut ei. En tykkää kotiläksyistä ollenkaan, koska niitä tulee liikaa. Jos lähdet vaikka jonnekin reissuun tai lähdet toiselle paikkakunnalle, niin et voi keretä tekemään niitä. Yläkoulussa tulee huomattavasti helpompia kotiläksyjä, jos vertaa alakouluun ja alakoulussa tulee paljon enemmän kotiläksyjä, mikä on haitallista.
Myös jos unohtaa tehdä läksyt, siitä tulee merkintä wilma-sovellukseen, mikä vaikuttaa käyttäytymiseen.
Niki Kytölä 7. lk
Onko Padasjoki hyvä paikka asua?
Minun mielestäni Padasjoki on hyvä asuinpaikka, koska täällä on paljon tekemistä vapaa-ajalle ja koulussa ja täällä on kauppoja ja syömäpaikkoja tarpeeksi. Täällä on myös uimahalli ja kirjasto, joissa voi käydä maksutta ja ne ovat hyvänlaatuisia pikkukylään nähden. Padasjoki on iso paikka ja tänne voisi rakentaa vielä vaikka ja mitä. Vanhoja ja huonokuntoisia taloja/rakennuksia voisi purkaa ja tehdä niitten tilalle asukkaiden ehdottomia mielenkiintoisia rakennuksia ja paikkoja. Padasjoki on monien suosima kesämökin paikka. Aika moni rakentaa kesämökin Padasjoelle. Esimerkiksi Helsingistä päin tulevat ihmiset kehuvat Padasjokea hyväksi paikaksi, koska tämä on pieni ja rauhallinen kunta, jossa on kaikki tarpeellinen. Jos tykkäät pienestä ja rauhallisesta paikkakunnasta, josta löytyy lähes kaikki tarvittava, niin suosittelen muuttamaan Padasjoelle. Itse olen viihtynyt hyvin, vaikka välillä on tylsää, kun ei ole niin hyviä urheilumahdollisuuksia, mutta ne löytyvät viereisistä kunnista, joihin ei ole pitkä matka.
Casimir Ahonen 7. lk
Onko harrastusmahdollisuuksia tarpeeksi Padasjoella?
Mielestäni harrastusmahdollisuuksia ei ole tarpeeksi Padasjoella. Padasjoelle pitäisi tulla enemmän harrastusmahdollisuuksia lapsille ja nuorille. Monet nuoret varmasti haluaisivat jonkun mukavan harrastuksen, joka on lähellä ja sinne on turvallista mennä. Nuorilla voi olla vapaa-ajalla todella tylsää, kun ei ole mitään harrastusta, minne mennä.
Ongelmaan voisi kuitenkin keksiä monia ratkaisuja, kuten erilaisia kerhoja. Padasjoella on paljon metsää ja luontoa, joten tänne voisi keksiä helposti erilaisia harrastusmahdollisuuksia vaikkapa luonnossa. Kuitenkin yksi suurimmista ongelmista on rakennusten vähäisyys. Jos olisi enemmän suurempia rakennuksia, niihin saattaisi saada lisää tilaa harrastusmahdollisuuksille. Lapset ja nuoret ilahtuisivat, jos tulisi lisää rakennuksia harrastuksille. Toivoisin Padasjoelle lisää erilaisia harrastusmahdollisuuksia ja -paikkoja.
Viivi Kurvinen 7. lk
Opiskelu Padasjoella paremmaksi
Koulujen pitäisi alkaa ainakin tunnin myöhemmin, jotta herätyksen jälkeen kerkeää herätä kunnolla ennen koulua. Sillä jos ei ole levännyt hyvin aiempana yönä, niin aivot eivät toimi samalla tapaa ensimmäisellä tunnilla eikä ideoita tule, aika menee hitaasti ja ärsyttää olla koulussa. Tunnit Padasjoella kestävät 75 minuuttia, joista osa on ilman yhtään taukoa ja jollain tunneilla tehdään yli puolet tunnista muistiinpanoja, mikä ei ole kaikille oppilaille paras mahdollinen oppimistapa. Varsinkin ensimmäisillä tunneilla, jos on väsynyt, niin ei muista enää mitään koko tunnista, vaan kaikki tunnilla käsitellyt asiat menevät ohi. Koulussa on liikaa vanhanaikaista kirjasta opiskelua, kun sen sijaan voisi opiskella tekemällä kaikennäköisiä erilaisia aktiviteetteja, joissa oppii samalla. Padasjoella, kun koulu on pieni ja vähän oppilaita, niin olisi mahdollisuus opiskella erilaisella tavalla, mikä herättelisi oppilaita ja auttaisi erilaisia oppilaita oppimaan.
Vilho Nuutinen 9. lk
Padasjoen kuntosali liian pieni!
Padasjoen kuntosali on tällä hetkellä aivan liian pieni, jos siellä on vähänkin enemmän porukkaa, esim. yli viisi, niin tulee jo ahdasta ja joutuu jonottamaan laitteisiin. Kuntosali pitäisi siirtää isompiin tiloihin ja tulla uudistuksia laitteisiin ja painoihin, koska ne ovat osa aika vanhoja ja osa huonokuntoisia.
Joissakin liikkeissä ei riitä painot esim. taljassa on maximipaino 50 kg ja moni joutuu lisäämään käsipainoja siihen. Samoja laitteita pitäisi tulla useampi, koska moni tekee samaa lihasryhmää samaan aikaan ja joutuu jonottamaan kauan.
Pukkareiden vessatkin ovat liian pienet: jos joku käy suihkussa, koko vessan lattia on märkä. Pukuhuoneet ovat myös ihan liian pienet, kaappitilaa on liian vähän ja pukuhuoneissa tulee äkkiä ahdasta, jos siellä on edes kolme ihmistä.
Uusi kuntosalin paikka olisi hyvä olla kumminkin uimahallin läheisyydessä, kuten vanhan Siwan tiloissa tai Pikantin viereinen vanha kirpputori. Uusi isompi kuntosali voisi lisätä kävijämäärää salilla.
Artem Kozmenko, Miro Nikkarikoski, Toni Hatakka, Severi Koskela, Jarkko Nieminen, Joona Niemi, Mikko Syrjä, 9.lk
Liian pitkät oppitunnit
Ainakin Padasjoen yläkoulussa on 75 minuuttia pitkät oppitunnit, jotka ilman taukoja ovat huonoksi ihmisen terveydelle. Liian pitkä yhtäjaksoinen istuminen voi aiheuttaa terveyshaittoja. Varsinkin nuorille pitkät istumisjaksot ovat huono asia, koska jos jo nuorena ihmiselle tulee terveyshaittoja istumisesta, niin tulevaisuus voi olla vaikeaa. Terveyshaittoja paljosta istumisesta ovat esimerkiksi mahdolliset sydän- ja verisuonisairaudet sekä kohonnut diabeteksen riski.
Jos oppitunti on 75 minuuttia tai enemmän, niin vähintään viiden minuutin tauko olisi pakko pitää. Mielestäni mikään oppitunnilla opiskeltava asia ei saisi olla ihmisen terveyttä tärkeämpää. Oppitunteihin pitäisi jättää noin 5 minuutin väli, vaikka kuinka oltaisi oppitunnin asiasta jäljessä. Myös uusille 7.-luokkalaisille pitkät oppitunnit yläkoulussa voivat tuntua liian rasittavilta.
Eerik Häme 9. lk