Padasjoen maastoautoilijat kävivät näyttämässä ajamisen mallia muille Hirvensalmella Finland Trophy Retro 2023 -kilpailuissa toissa viikonloppuna.
Näissä perinteisissä maastoajokisoissa suunnistetaan paperikartan avulla 4 eri luokassa. PaMaas1-joukkue voitti selvän piste-eron turvin Standard-luokan. Joukkueen muodostivat padasjokelaiset Janne Roslund ja Anssi Perälä sekä nykyisin Vääksyssä asusteleva Juha Salonen.
– Onnistunut kilpailu kaiken kaikkiaan, meni paljon paremmin kuin odotettiin, kommentoi kuljettajana toiminut Roslund.
Standard-luokassa kilpaili kaikkiaan 23 joukkuetta, joista 1 hylättiin. Kilpailu alkoi perjantai-iltana klo 19 ja lauantaina piti saapua maaliin klo 15 mennessä.
– Tiukille meni, taisi jäädä kuutisen minuuttia aikaa. Viimeiselle ajo-alueelle lähdettäessä kellotimme tarkkaan, kuinka kauan matkaan menee, jotta ehtisimme ajoissa maaliin.
Lähdössä autoon oikeaan etupenkin jalustaan kiinnitetään vaijerilla meistilätkä. Maastosta etsitään rasteja, joissa on vaijeriin kiinnitetty meisti. Vasaralla lyömällä meitsiä tehdään merkki levyyn ja näin rasti on hyväksytysti suoritettu.
– Vaikka lopputulos olikin odotettua parempi, eteni kilpailu meille tutulla kaavalla: ensin ihmeteltiin useampi tunti ja sitten ajettiin 4-5 tuntia terveisiä, kertaa Roslund kisan kulkua.
Pimeän tultua PaMaasin joukkue oli Roslundin mukaan 1-1,5 tuntia niin hukassa kuin vaan voi olla. Yksi ajoalue jäi kokonaan käymättä, mutta kulkupeli kesti maastorytyytyksen harvinaisen hyvin.
– Ainoastaan yksi jarruputki meni poikki, jatkettiin sitten kolmella jarruputkella loppukisa. Remonttiin ei sen enempää tuhlaantunut tällä kertaa aikaa. Ilmeisesti jotkut tekivät enemmänkin remonttia, kun eivät saaneet enempää pisteitä kerättyä.
Viimeksi Padasjoen maastoautoilijat ovat olleet karttasuunnistuskisassa tasan vuosi sitten. Onnistuminen kisassa on Roslundin mukaan tiimistä kiinni, ei niinkään kalustosta. Tällä kertaa kuitenkin Roslundin Suzuki sj410 kulki kisankin jälkeen omin avuin.
– Ei ryvetty suossa niin syvällä kuin yleensä, sillä nyt kuljettaja selvisi kuivin jaloin. Ehkä ollaan viisastuttu sen verran.
Seuraavan kisan päivämäärä on vielä avoin.
– Katsotaan sitten keväämmällä, lähdetäänkö ajamaan useampi kisa ensi vuonna vai jääkö taas yhteen starttiin.
Myös Modified-sarjassa kisanneessa jyväskyläläisessä OffroadTeamRuutissa oli yksi padasjokelaisjäsen. Luokkansa kolmanneksi sijoittuneen joukkueen apukuskina toimi Niko Jaakkola. Suurimmat erot luokkien välillä muodostavat sallitut rengaskoot, Original-luokassa rengaskoko on kaikista pienin.