Läheinen voi auttaa pankkiasioinnissa ★

OP-ryhmä piti webinaarin, jonka aiheena oli pankkiasiointi läheisen avustuksella. Lähes 90 % suomalaisista tukee läheisiään digi­asioissa ja 50 % tarvitsee apua digipalveluiden tai -laitteiden käytössä.

Kun tarvitsee apua arjen raha-asioiden hoitamiseen, on olemassa useita tapoja asioinnin helpottamiseen: läheinen voi saada apua tarvitsevan tiliin suppean tai laajan tilinkäyttöoikeuden ja/tai erilaisia maksukortteja hänen tileihinsä.

Tilinkäyttöoikeuden läheiselle voi antaa omassa verkkopankissa, jos vain kummallakin osapuolella on verkkopankkitunnukset. Jos niitä ei ole, tilinkäyttöoikeuden voi myös antaa siten, että molemmat käyvät yhdessä pankin konttorilla. Käyttöoikeus on tilikohtainen, eikä anna läheiselle oikeutta muiden asioiden hoitamiseen. Tilinkäyttöoikeuden voi ottaa pois milloin tahansa.

Omia tunnuksia eikä pankkikorttia saa koskaan luovuttaa toisen käyttöön, mutta käyttöoikeuden haltijalle voi tilata oman kortin, jolla hän voi nostaa rahaa tai maksaa kauppaostoksia. Kortti tilataan aina yhdessä ja sen luovuttamiseen vaaditaan tilinomistajalta kirjallinen lupa.

Suppea tilinkäyttöoi­keus mahdollistaa läheisen tilin käytön pankin konttorilla. Käyttöoikeutettu voi maksaa laskuja tai saada tiliotteita. Jos taas kyseessä on laaja käyttöoikeus, voi käyttöoikeutettu käyttää tiliä kuin omaansa: tili näkyy digipalveluissa ja käyttöoikeutettu voi tehdä sieltä käsin mm. tililtä maksuja ja tilien välisiä siirtoja.

Tilitapahtumiaan voi seurata reaaliajassa ottamalla käyttöön mobiili-ilmoitukset. Jos käytössä ei ole älypuhelinta tai verkkopankkitunnuksia, voi käyttöön ottaa OP-tili­viestipalvelun tiliotteen rinnalle. Tällöin tilinomistaja saa joka kerta tekstiviestin, kun tilillä tapahtuu jotakin. Erityisesti säännöllisesti toistuvat maksut kuten vuokra, vastike tai puhelin- ja sähkölasku, on helppo hoitaa suoramaksuna. Tilin omistaja voi pankin asiakaspalveluun soittamalla tehdä suoramaksusopimuksen.

Laskujen maksu onnistuu myös maksukuoripalvelulla. Huolellisesti täytetyt paperiset laskut lähetetään maksukuoressa pankkiin: maksukuoria saa konttoreista tai soittamalla senioreiden asiakaspalveluun.

Edunvalvontavaltuutusta laadittaessa kannattaa pohtia, mitkä ovat sellaisia tärkeitä asioita, jotka valtuutetun pitäisi tietää asioi­ta hoitaessaan. Sitten kun edunvalvontavaltuutukselle on käyttöä, hankitaan lääkärinlausunto, jonka jälkeen valtuutus lähetetään Digi- ja väestövirastoon vahvistettavaksi. DVV:n päätös kannattaa toimittaa myös pankkiin tiedoksi.

Pankkiasioiden lisäksi ikäihmisiä saattaa mietityttää digilaitteiden turvallinen käyttö. Erityisesti puhelimen näytön suojakoodi ja SIM-kortin PIN-koodi kannattaa olla jokin turvallinen, ei arvattavissa oleva numerosarja. Ei siis 1234, 0000 tai oma syntymäpäivä. Myös sormenjälkitunnistautuminen tai kasvotunnistautuminen on turvallinen vaihtoehto. Sovellukset kannattaa aina ladata laitteen virallisesta sovelluskaupasta, tällöin niiden käyttö on turvallista.

Huijausviestien sisältö on usein epäselvä, viesti on kirjoitettu huonolla suomella ja se saattaa sisältää linkkejä. Myös kiireentuntu tai suora uhkaus ovat viitteitä huijauk­sesta. Viestit, joissa kysellään käyttäjätunnuksia tai henkilökohtaisia tietoja ovat aina huijauksia. Pankit tai viranomaiset eivät koskaan pyydä tunnuksia.

Scroll to Top