Padasjokelaiset maastoautoilijat kävivät viime viikonloppuna Hirvensalmella 20 tuntia kestävässä Finland Thorphy Retro -offroadsuunnistuskilpailussa näyttämässä ajamisen mallia muille, sillä Pamaas 1 -joukkue voitti viimevuotiseen tapaan sekä yleiskilpailun että standard-luokan.
Luokkavoitto oli Pamaasille jo kolmas peräkkäinen.

Team Keinuhonka sijoittui standard-luokan toiseksi, yleiskilpailun tuloslistalta Keinuhongan miehet löytyvät sijalta 10. Kolmas padasjokelaisjoukkue, Merja ja Reijo Perälän Team Suonsilmä sijoittui standard-luokan viidenneksi, vaikka pistemäärä oli sama kuin neljänneksi tulleilla. Yleiskilpailussa sijoitus oli 20.

Pamaasin kolmihenkisessä joukkueessa kuskina toimi edellisvuosien tapaan Janne Roslund, apukuljettajana ja vinssimiehinä olivat Anssi Perälä ja Manu Tamminen. Roslund ja Perälä olivat voitokkaassa joukkueessa myös viime vuonna mukana, mutta joukkueen kolmas jäsen oli vaihtunut Juha Salosesta Manu Tammiseen.
– Luokkavoittoa lähdettiin hakemaan, yleiskilpailun voitto oli ihan puhtaasti vahinko, sanoo Janne Roslund.
Teknisten ongelmien vuoksi Pamaas nappasi yleiskilpailun voiton vain yhden rastin eli viiden pisteen turvin. Kahtena edellisenä vuonna joukkue ei ole joutunut ollenkaan tekemään maastossa remonttia, mutta tänä vuonna sattui ja tapahtui.
– Oltiin ihan varmoja kisan edessä, ettei omassa luokassakaan olla kolmen kärjessä, sillä jo iltakymmenen aikaan särkyi takaperäistä välitys. Kun saatiin laitteet kuntoon, niin laskettiin, että puoli-toista tuntia oli hävitetty kilpailuaikaa.
Lauantaina puolen päivän aikaan tiimin kulkupeli Sininen tötterö kepsahti kyljelleen.

– Siinä saattoi 15–20 minuuttia mennä hukalle. Ja vielä kun kilpailuaikaa oli noin puolitoista tuntia jäljellä, hajosi välitys etuperästä. Osat olivat loppu jo ensimmäisen remontin jälkeen, joten pelkkänä takavetona mentiin loppuaika.
– Lisäksi oltiin vanhaan malliin lauantaiaamuna noin kolmen aikaan Merrasmäen ajoalueella tunnin verran hukassa.
Talven aikana Roslund aikoo naputella ajopelin jälleen kuntoon.
– Mietittiin jo tänä vuonna, että lähdetäänkö kisaan ollenkaan vai mennäänkö vaan safarille makkaraa paistamaan. Järjestäjätaho sai meidät yllytettyä kisaan mukaan perustellen, että alla on jo kaksi peräkkäistä voittoa. Saas nähdä, ollaanko ensi vuonna vielä viivalla, kun kolmen suora on nyt voitettu kanta.
Keinuhongan miehet yllättyivät sijoituksesta
Perhejoukkue Team Keinuhongan suunnistusvastaavana toiminut isä-Kalle yllättyi kovasti itsekin joukkueen korkeasta sijoituksesta.
– Viime vuonna osallistuimme kisaan ensimmäisen kerran isä-pojat – kokoonpanolla, silloin tuloksena oli standard-luokan kuudes sija. Tällä toisella kerralla kilpailutaktiikka onnistui täydellisesti. Kisan aikana oli sellainen tunne, että meni viimevuotista paremmin, mutta kakkossijaa ei osattu odottaa.

Rastit ja reitit olivat Jaakkolan mielestä edellisvuotta vaikeampia. Niko kuitenkin hoiti vahvalla kokemuksella auton ajaminen rastilta toiselle.
– Yöllä ei homma meinannut edetä, mutta kun päivä valkeni, saatiin hukattu aika kiinni.
Myös Keinuhongan joukkueella oli teknisiä ongelmia, sillä auto meinasi ylikuumentua.
– Hyvin selvittiin kisa loppuun, täytyi pitää pieniä suunnittelutaukoja välissä ja jäähdytellä samalla ajoneuvoa.
Hommaa hiukan hankaloitti myös, se että auton rakentanut ja apukuskina toiminut Samu oli kovassa kuumeessa. Toipilaana 20 tunnin ajan maastossa kävelleenä isä-Kallekin tuli uudestaan kipeäksi.
– Yön yli kestävä kisa on fyysinenkin suoritus, joka ottaa kunnon päälle. Kaikki lihakset ovat tällä hetkellä kipeänä.
Jaakkolan mielestä 25. kerran järjestetty, ylivoimaisesti Suomen suurin maastoautoilutapahtuma Finland Thorphy Retro, oli hieno tapahtuma.
– Ilma oli hyvä ja maastot aika kuivia. Kyllä tuollainen tapahtuma on mukava tapa viettää laatuaikaa poikien kanssa. Vielä kun hyvä tunnelma ja sopu säilyivät loppuun asti, niin kyllähän siitä hyvä mieli jää.