Satamaan saatiin jo viime kesänä näkyvä kasvojenkohotus, kun viranomaislaituriurakan yhteydessä uusin aallonmurtaja vihdoin viimeisteltiin ja rantaparkin reuna-alue kivetettiin. Työt kuitenkin jatkuvat: jo talvella heti kelien salliessa jatketaan laiturien puuosien uusimista, lisäksi uusitaan aisakellukkeita ja poijuja.

Kunnan tekninen johtaja ”väkensä kanssa” on viiden virassaolokuukautensa aikana ehtinyt saada paljon aikaiseksi. Viimevuotinen investointien toteutusprosentti oli noin 80, kun muutamana aiempana vuotena toteutui vain kolmasosa valtuuston päättämistä investoinneista.
– Työntäyteinen syksy, mutta ihan mukavaa tekemistä. Asiat luistaa hyvin, kun on päässyt puheväleihin luottamushenkilöiden kanssa, toteaa Jouni Turunen.
– Investointiohjelmaahan tässä pyritään toteuttamaan. Alkuvuoden kalenteri on täyttynyt aika hyvin, monenlaista aikaaviepää on meneillään kuten lämpölaitosselvitys.
Iso projekti on myös valokuituverkon kartoitus, joka on juuri alkamassa.
Kunnan ostaman rantatontin siivous Päijänteentien varressa tapahtuu kunnan omin voimin hyvissä ajoin ennen kesäkauden alkua. Alue on yleisön käytettävissä kuten ennen Aarnin aikakautta, jolloin se oli suosittu uimaranta.
– Ainakin niin kauan, kunnes kunta keksii sille muuta käyttöä.
Satamaa kunnostetaan ravintola edellä
Satama on tänäkin vuonna kunnan ykköskohde, jonka kunnostamiseen budjetissa on varattu rahaa nyt peräti puoli miljoonaa. Ennen veneilykauden alkua rakennetaan satamayrittäjää varten uusi varasto puretun tilalle ravintolan viereen ja itse ravintola remontoidaan sisäpuolelta. Rakenteellisia muutoksia ravintolakiinteistöön ei ole suunnitelmissa.
Turusen mukaan tällä viikolla aloitetaan ensimmäiset suunnitelmien päivittämiset. Suurimpia muutoksia on polttoaineen jakelupisteen päivittäminen ja sen sijaintipaikan vaihtaminen sekä uuden, noin 40–60-metrisen, kelluvan massiivibetoniponttoonilaiturin rakentaminen.
– Tarkoitus olisi tehdä pidempi laituri, joka toimii myös aallonmurtajana, ja veneilykauden päättyessä purkaa vanha jakeluasema säiliöineen päivineen.
Uusi laituri tulee kiinteän aallonmurtajan päähän. Se suojaa uutta jakeluasemaa, joka siirtyy sopivampaan paikkaan. Vallitsevat tuulet otetaan suunnittelussa huomioon.
– Ensin tulee kuitenkin selvittää vesilain mukaisen luvan tarve laiturin rakentamiseen.
Valaistus uusiksi
Uuden laiturin myötä tulee lisää venepaikkoja. Valaistus uusitaan, samoin vesipisteet ja sähkönjakelu.
– Jos kaikki sujuu oikein hyvin, niin touko–kesäkuussa saisimme aallonmurtajalaiturin paikoilleen. Työhän ei sinänsä juurikaan veneilyä haittaa.
Vanhassa jakeluasemassa on kaksi maanalaista säiliötä, tätä päivää edustava uusi säiliö sijoittuisi maan päälle.
– Suunnitelma täytyy saada sellaiseen malliin, että päästään hakemaan luvitus ja saadaan tarjouskyselyt liikkeelle.
Kalasatamassa katto ja sisäremonttia
Oma projektinsa on keväällä alkava kalasataman remontti. Paikallisten kalastajien työtiloissa uusitaan sisäpinnat, lisäksi uusitaan rakennusten katot.
Saunaa on satamaan toivottu jo kauan ja sellainen sopisi Turusen mielestä hyvinkin alueelle. Myös sähköautojen latauspiste puuttuu toistaiseksi.
Satamasuunnitelma lähtee ennen kaikkea ravintolan toimintaedellytysten parantamisesta. Mietittynä on jo ideoita liittyen pysäköintiin ja veneluiskaan, mutta ne tarkentuvat suunnitteluprosessin aikana. Sataman ja koko ranta-alueen kehittämistä jatketaan tulevina vuosina.
– Onhan tämä mielenkiintoinen projekti kokonaisuudessaan. Ideoita on paljonkin jo olemassa, rantakaistaletta vapauttamalla saadaan lisää mahdollisuuksia.