Tienpitosuunnitelmassa seuraaville kolmelle vuodelle ei ole yhtään kohdetta Padasjoelta.
Kunta on lausunnossaan ELY-keskukselle listannut tärkeimpiä tienpidon ja liikenteen toimenpiteitä. Ykköskohtana on valtatie 24, jonka luokitus halutaan säilyttää nykytasolla. Taulun risteyksen liikenneturvallisuutta toivotaan parannettavan.
Auttoisille ja edelleen Hämeenlinnaan johtavan kantatie 53:n merkitys on kasvamassa myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta. Lausunnossaan kunnanhallitus toteaa, että erityisesti 60 km/h nopeusrajoitusalueet vaativat perusparannusta.
Myös alempiasteisten teiden kunto edellyttää parannustoimia. Erityisesti mainitaan koillisen suunta.
– Läpikulkuliikenne kuormittaa teiden perustoja. On huomioitava myös asukasmäärään suhteutettuna merkittävä vapaa-ajan asukkaiden liikkumistarve, todetaan lausunnossa.
– Tiestön ylläpitoon tulee panostaa, jotta liikennöitävyys ja turvallisuus pystytään takaamaan ja myös elinkeinoelämälle tärkeät kuljetukset turvaamaan.
Erityisen huolestuttavia ovat alemman tieverkon osat, joiden jatkuva heikkeneminen rapauttaa teiden perusrakenteita.
Kunta kiinnittää huomiota myös vesiliikenteeseen. Päijänteelle, erityisesti sen eteläiselle osalle, tulee aloittaa aikataulutetun vesiliikennöinnin suunnittelu.
Padasjoki toivoo myös kunnossapidolta parempaa reagointia talvisin. Koulukuljetukset on kaikissa olosuhteissa sujuttava.
Uudenmaan ELY:n suunnitelmassa vuosille 2025–28 on perustienpidon rahoituksena 121 miljoonaa euroa. Lisäksi on liki 44 miljoonaa päällystämiseen käytettävää korjausvelkarahaa. Valtatietä 24 parannetaan liittymätöillä.